Tuesday, March 22, 2011

BIAR KENA CARANYA

Salam. Hai readers!

Hows life? Hope everything's ok ya. By the way, I know, this "RAINBOWS OF LIFE" site memang lama diabaikan. Dek kesibukan yang tak pernah hilang ditambah idea yang tak selalu datang. Hehe. Ok, as usual, enough with the reason Ain. =)

Hurm, lets start with the topic. Ok, siapa yang tau pasal cerita Yuna semalam ( 21st Mac) ? Angkat tangan. Haha. Takdela. I think siapa yang die-hard-fan Yuna + die-hard-fan blog Abang-Nara-blog-gosip tu confirm tau. Aku di pihak yang mana? Aku di pihak die-hard-fan blog SueAnnaJoe. Hahaha. Yela,sebab aku tau full story dari blog dia(Tapi maaf entry tu dah di'delete' sebab it was so hot) .Plus, aku follow Yuna on Twitter. Sebab tu la aku tau. Hee.

Baiklah, aku tak mau komen pun pasal isu tu, Takut kang aku komen ada isu sentimen jantina ke apa ke. Susah pulak. Kang aku pulak yang jadi hot-famous-meletop. Haha. Ayat nak bajet je. Tapi, aku nak berkata tentang isu "ADAB MENEGUR". Isu ini adalah kesinambungan entry Anna yang aku cakap di atas tu.

Tak pernah ada satu law pun kat dunia yang mengatakan menegur sesorang itu haram. Tapi, nak menegur tu biarlah ada adab dan cara yang sepatutnya. Kang elok2 asalnya nak menegur jadi benda lain pulak kan. Teguran yang dilakukan tu biarlah bertujuan untuk membina bukannya menjatuhkan orang tersebut. Bahasa yang digunakan pula biarlah sopan bukannya kasar. Then, nak menegur seeloknya, biarlah kita tegur seseorang itu personally, not publicly. Menegur kesalahan orang lain secara publicly is like mengaibkan orang tersebut. Bak kata Imam Syafi'e (link) ;

"Jika kamu menegur saudaramu dalam sembunyi, maka kamu telah menjalankan tanggungjawabmu, sebaliknya jika kamu menegurnya di khalayak umum, maka kamu telah membogelkannya di khalayak ramai"

Just imagine if you are the one yg ditegur publicly tu. Confirm malu kan? Malu dengan orang2 yang mendengar kita ditegur tu. Dan mungkin orang yang kita tegur tu akan menyimpan dendam kat kita kerana dia terasa di'bogel'kan di hadapan orang ramai. Bila manusia dikuasai dendam, maka akan terjadilah perkara2 yang tak diingini. Huhu. Aku sendiri pernah menegur orang publicly sebab time tu memang aku tengah dikuasai emosi. But, honestly, now I really regret it. Regret sebab kenapa lah aku tak berfikir dulu sebelum keluarkan kata-kata itu. Regret sebab tak ambil pusing perasaan orang tu masa tu. And now, I try to not repeat that mistake again. Kepada mereka-mereka yang berkenaan, I'm really sorry. =(



Salam.



-nurynweida-

2 comments:

  1. aku sendiri pun pernah jugak tegur org publicly. seriously, honestly, rasa menyesal.. aku arap org tu maafkan aku atas segala kekasaran bahasa.
    aku lagi suka kalau org tegur secara personal.. rase mcm disayangi gitu.. hehehe

    ReplyDelete
  2. same goes to me.harap dia maafkan aku.huhu

    betul,bila ditegur personally,kita kan lebih mudah menerima teguran tu.dan kita tau yg dia tegur untuk kebaikan kita..hehe

    ReplyDelete