Monday, January 31, 2011

PERLU MEREKA Episod 1

Salam.Hai hai hai semua!

Wow, balik rumah rajin pulak menambah koleksi entry ye. Yela, kat rumah macam banyak sikit masa free kan? Haha. Lagi-lagi cuti ni tak dapat nak gerak sangat since kereta masuk 'hospital'. Oh sadis! Baru nak lepas gian. Huu. Takpe2. Ada hikmah tu. Jimat sikit duit. Hehe.

Baiklah, nak cerita ni sebenarnya. Hari tu, around two weeks ago, aku ada la wat satu presentation ni. Untuk kelas EDU aku with my beloved partner. CIK SYEKEN. Tajuk dia "TRADITION vs MODERNITY". Oops, aku bukan nak cite apa isi kandungan presentation aku tu. Aku nak amik one of the issues yang aku masukkan dalam presentation aku tu which is about NEIGHBORHOOD. Macam biasa, 'aku suke luahkan apa yang aku rasa, pandangan aku dan segala cerita aku dalam blog ni. So anyone yang terasa annoying or tak suka baca tulisan aku ni, anda semua faham sendiri kan anda perlu buat apa'. Ok, pejadah aku tulis macam tu. Ish ish ish. Back to the main point jom. Hehe.


Kita hidup ni bukan sorang-sorang kan. Selain family, hidup kita juga dikelilingi manusia-manusia lain. Antaranya ialah jiran/neighbour kita. What is neighbour? Banyak maksud sebenarnye. One of them is "one religious / near to his home." Its mean, jiran ni kan bukan semata-mata orang yang duk sebelah rumah kita je, but orang yang duduk berhampiran dengan rumah kita tak kira la selang satu rumah ke, seberang jalan ke, it also considered as jiran. Memang fitrah, kita ni hidup perlu ada sifat komuniti since kita ni hidup mestilah saling bergantungan antara satu sama lain dalam sesetangah perkara. Sapa yang rasa dia boleh hidup sendiri, tak perlu sape2 dalam hidup dia, BAGI AKU itu silap besar. Aku tekankan ok, BAGI AKU bersamaan dengan PENDAPAT AKU.

Kalau kita semua perasan la kan, makin lama, sifat kejiranan ni makin lama makin hilang kan. Bukan kat semua tempat. Di sesetengah tempat. Orang sekarang, jiran sebelah rumah pun ada yang tak kenal kan.

Contoh (Kisah benar);-

Si A ni dia pergi bayar bil. Then terjumpa si B. Borak punye borak, berkenalan segala bagai, rupa-rupanya si A dan si B ni tinggal berjirang selang berapa pintu rumah je.

See.Punyala kecik dunia ni. Terjumpa jiran sendiri tapi sayang nye tak tau pun tu jiran sebenarnya. Itulah akibat bila arus modenisasi yang serba canggih lagi berteknologi tinggi ni menghapuskan nilai tradisi. Kenapa aku cakap macam ni?

Yela. Dulu, jiran ni susah senang diharungi bersama. Jiran sakit, cepat-cepat pergi melawat siap bawak buah tangan segala bagai. Tolong kemas rumah semua. Sekarang, jiran sebelah rumah kena bunuh sampai dah berulat mayat tu pun tak tau, apatah lagi sakit pening kan. Dulu, buat apa-apa majlis tak kira la besar ke kecik ke, satu kampung dipanggil. Kalau tak ajak, rasa tak lengkap majlis tu. Sekarang, buat apa-apa majlis, kalau ada muka jiran tu macam miracle pulak. Yela, mane nak ajak. Muka pun tak kenal kan. Sebab apa jadi macam ni?

Bersambung..


p/s: Tak pernah2 entry ak bersambung. Haha. Panjang beno gamaknya cite kali ni. Dan ABAIKAN KEHODOHAN GAMBAR YANG KEDUA!


Salam.


-nurynweida-

4 comments:

  1. hahaha.. yg nk buat entry bersambung tu xde masalah ain, tp part yg kena sambung tu dah mcm terwujud kt anti klimaks, huhuhu >_<
    coz tetibe je dia muncul kt situ, (faham kn mksd rizQan),

    nywy memg betul pn jiran skrg dgn dlu da lain sgt.. tp nk buat camne dunia dah berubah, skrg ni ada yg jadi jiran kt farmville, ade yg jd jiran blog.. kn kn ^__^

    ReplyDelete
  2. rizqan,haha..faham2.saje je buat mcm tu.berhenti di tengah2.sebab nak suh orang baca ep.2.haha

    tula..its so different kan dulu dan sekarang.ek,jiran blog tu mcm mane ye?haha

    ReplyDelete
  3. jiran blog macam kita ni la..
    w/pun x penah jumpa tp still keep in touch kat sini, hahah bertegur sapa la kiranya ^_^

    ReplyDelete
  4. owhaha..begitu rupanya..paham sudah..tp kan.ain pernah je jumpa rizqan kat uia tu..hahaha

    ReplyDelete